Oves Blogg

Oves Blogg

Länk till hemsidan:ovedanielsson.se

Länk till hemsidan: ovedanielsson.se

Lyckad turistsatsning i Askersund

April 2016Skapad av Ove Danielsson ons, april 13, 2016 17:38:45

Turistsatsningen behöver inte alltid vara stora och dyrbara. Det lilla tåget som trafikerar Askersunds hamn och hembygdsgården är att det med ganska små medel skapa något som alla tycker är bra. Både små och stora. Tågvagnarna brukar nästan alltid vara fullsatta. Och allt sker ideellt med folk från hembygdsföreningen.




När tåget köptes in 1988 var det många askersundarna som drog på munnen. Vad var det för larv att köpa in ett minitåg till Askersund. Inte behövdes något minitåg i Askersund med så korta avstånd. Men belackarna fick fel. Tåget har blivit en succé. Det har snart gått 30 år sedan tåget börjad tuffa runt i Askersund. I dag är tåget ett givet inslag i sommar-Askersund. Bakom satsning och de som fick ta emot en del hån i början var dåvarande kanslichefen vid Askersunds kommun Lars Nordkvist, Alf Höjenberg i hembygdsföreningen och teknikkunnige Roland Söderkvist. De tre reste ner till mörkaste Småland till Bengt Erlandsson på ”High Chaparall” . Han hade ett tåg till salu. De kom också hem med ett lok och två vagnar . Askersundarna var mycket nöjda med affären. Enligt de själva blev det mycket billigt. De gjorde ändå affär med en ekonomisk smålänning.

Roland Söderkvist såg till att tåget blev kördugligt. Ett 20-tal firmor ställde upp som sponsorer. Alf Höjenberg lät ingen slippa undan med sponsring när han gick runt i Askersund. Det var nästan så köpmän och affärsidkare tog en omväg när de fick se Alf komma med sin portfölj. Men han gjorde en stor insats med att få ihop pengar till drift och reklam. Det var kommunen som köpte in tåget för att hyra ut det till Hembygdsföreningen. Drivande på kommunen var kanslichefen Nordkvist. I dag är föreningen ägare till turistfordonet.




Hembygdsföreningen ställer också upp med lite beställningsturer, som rundturer med patienter från olika institutioner, barnstugor och föreningar. Själv hade jag tur att bo i närheten av lokförare Pelle Wilson. Han stannade till vid vår infart när han skulle in till stan och köra de första turerna. Det är inte alla askersundare som haft möjlighet att åka tåg till jobbet på morgonen och möta ett yrvaket Askersund. En trevlig tur.

För 60 år sedan bröts den riktiga järnvägsförbindelsen i Askersund med stora vida världen. I augusti 1955 anlände rälsbrytarlaget till Askersund station för att börja bryta upp järnvägsrälsen vid stationen. Gänget lämnade kvar en mindre rälsstump som skulle brytas senare. På den stumpen kunde den gamla trallan köras, men mitt framför stationshuset var stopp. Nu är all räls borta. Bara stationshuset finns kvar.

Enligt gamla rykten var det meningen att stadsbanan Stockholm-Göteborg skulle dras över Askersund. Pamparna skulle då ha motsatt sig järnvägsbygget, med motiveringen att de skulle få sin nattro förstörd. Den stora järnvägsknuten blev i istället Hallsberg. Det är en bra historia när man tröttna på alla lokalpolitiker för att det inte händer något. Nog snabbt.



Men historien är helt enkelt för bra för att vara sann. Hallsberg var helt enkelt ett bättre alternativ som järnvägsknut mellan de båda storstäderna. Att Askersund missade på grund av dålig nattsömn för de styrande, är att ge dåtidens styrande allt för stor betydelse. Besluten om stambanan togs på ett helt annat plan och då hade det ingen betydelse om pamparna kunde sova eller inte. Askersund fick ändå en egen järnväg. En smalspårig järnväg till Lerbäck. Invigningen skedde 1884. Stationshuset finns kvar och är en kulturklenod för kommunen

Det enda som vittnar om att Askersund ändå haft en järnväg - förutom stationshuset är namnet Banvallsvägen som finns i kanten av Stadsparken. Och så finns det en informationstavla vid stationshuset som berättar stadens järnvägshistoria. Järnvägsbolaget fanns kvar många år efter det att järnvägen fanns kvar. Bolagsstyrelsen och dess aktieägare träffades en gång om året för att ta del av den tunna verksamhetsrapporten och äta en god lunch. Det fanns lite pengar att festa för. Men nu har bolaget gått i graven.



Många har skämtat om järnvägsbanan mellan Askersund och Lerbäck. I skämttidningen ”Söndags-Nisse” gjorde tecknaren Oskar Andersson, OA, en vanvördig teckning från stationen i Askersund. Några buspojkar såg till att tåget inte kom någon vart.

”Nä, hö nu pojkar va ä de för sabla skoj! Släpp tåget!” var stinsens kommentar på teckningen.


Det största som förmodligen hänt vid stationshuset i Askersund är konung Oscar II besök 1898. Veckor i förväg hade mottagningskommittén dekorerat staden och stationshuset. Besöket ägde rum den 7 juni och det var en strålande dag. Trots det vackra vädret var kungen på ett uruselt humör. Han förklarade att kyrkan var smutsig och pennan som han skulle skriva sin namnteckning med var den sämsta han skrivit med. Kungen blev dock på lite bättre humör när flickorna vid flickpensionen vinkade från sin balkong. Ett fatalt misstag inträffade också när stadens representant skulle hålla det korta avskedstalet vid hamnkajen. Talet lästes från ett koncept, som var dolt i botten på cylinderhatten. På ett ställe hade han tänkt göra en konstpaus och hade därför i konceptet skrivit: Här göres ett uppehåll”. I ivern och nervositeten lästa han med högtidlig röst även det som inte skulle sägas högt. Enligt Joel Haugard i Askersundia så uppfattade inte kungen turligt nog det pinsamma misstaget.

.





  • Kommentarer(0)//blogg.ovedanielsson.se/#post1460