Oves Blogg

Oves Blogg

Länk till hemsidan:ovedanielsson.se

Länk till hemsidan: ovedanielsson.se

Agneta förskönade Åmmbergs Folkets hus

Augusti 2009Skapad av Ove Danielsson sön, augusti 16, 2009 17:48:05

Agneta Swidén målade kulisserna i Åmmbergs Folktes hus 1948. Efter det övergick hon helt till "riktigt" konstnärsskap.

I början på 1990-talet var Agneta tillbaka i Åmmbergs Folkets hus för att snygga till kulisserna. Då hade de hängt uppe i drygt 40 år.

Agneta fick lägga ut kulisserna på dansgolvet för att kunna jobba rationellt.

Under årens lopp är det många som beundrat kulisserna på scenen i Åmmebergs Folkets hus. Det är ett vackert sommarlandskap, med björkar i grönska och en sommaräng i full prakt. Kvinnan bakom verket är konstnär Agneta Swidén, Sagersta, De flesta i Askersund känner henne och hennes konst. Men det är inte många som känner till att hon skapat kulisserna i Åmmeberg.

Kulisserna i Folkets hus var osignerade åtminstone fram till i början av 1990-talet, då Agneta fans på plats i Åmmeberg för att snygga upp sommarlandskapet på scenen. Då hade kulisserna hängt uppe i drygt 40 år. Agneta målade landskapet 1948.

”Jag var då 22 år. Pengarna för jobbet , 400 kronor, använde jag till en Englandsresa. Samtidigt med arbetet till Folkets hus i Åmmeberg, gjorde jag kulisser till hantverkarnas samlingssal i Askersund (nuvarande Folkets hus). Det arbetet fick jag 700 kronor för, men det var också lite större. Jag levde ett halvår i England för pengarna” berättade Agneta på Humlelyckan i Sagersta för mej vid något tillfälle.

”Dåvarande ordföranden i Askersunds hantverksförening , fiskhandlare Arvidsson, ville ha några kor målade på kulisserna som föreningen beställt. Jag vägrade måla kor. De hade inte passat in i landskapsbilden. Kulisserna skulle vara ett svenskt sommarlandskap som skulle passa till olika teaterföreställningar. Hur hade det sett ut om jag målat in några kor”, undrar Agneta.

År 1948 arbetade Agneta på en firma i Stockholm, som tillverkade teaterdekor och kulisser till folkparkscener. Firman gick i konkurs, så Agneta bestämde sig för att flytta hem till Askersund. När hon kom hem kontaktade dåvarande ordföranden i Åmmbergs Folkets hus, Helge Sjölund, för arbetet i samlingslokalen. Fiskhandlare Arvidsson fick nys om beställningen och bad Agneta göra något liknande till hantverkslokalen i Askersund. Kan väl i sammanhanget också nämna att Helge Sjölund är pappa till Bengt Sjölund, som är en mycket aktiv man i Lerbäcks hembygdsförening.

”Jag fick låna gamla gymnastiksalen som låg uppe vid Sofia Magdalena kyrka som ateljé. Rektor Anton Frendel gav mej lov. Det behövdes stora utrymmen för att måla kulisser. Jag fick spänna upp bomullsväven på golvet och sedan måla”, har Agneta berättat för mej.

1948 när Agneta fick beställningen från Åmmeberg och Askersund hantverksförening om kulisser fick hon låna gamla gymastiksalen som ateljé. Den låg uppe vid Sofia Magdalena kyrka. Hon fick spänna upp bomullsväven på golvet och sedan måla.

Efter kulisserna i Åmmeberg var det slut med sådant arbete för Agneta. Hon övergick då helt till sitt ”riktiga” konstnärskap. Jag var med och gjorde ett reportage när Agneta kom tillbaka till Åmmebergs Folktes hus i början på 1990-talet för att snygga upp sina målningar från 1948. Minns att hon var mycket glad över att kulisserna var sparade. Lite bedrövad var hon också över att hennes kulisser till samlingslokalen i Askersund var kastade.

Folketshusföreningen i Åmmeberg kämpar på för att kunna driva ”Klippan” vidare. Det är ett stort hus med dyra värmekostnader, som ska täckas genom uthyrning, film och andra sammankomster i Åmmeberg. Tack vara det ideella arbetet i föreningen har det lyckats hittills. Föreningen i Zinkgruvan, med sin lokal ”Berget” har dock fått kasta in handsken. Samma är det i Olshammar där lokalen är ute till försäljning. Folktes hus i Askersund kämpar också vidare. Husen i Åmmeberg och Zinkgruvan byggdes en gång i tiden som samlingslokaler för arbetarna. Men det var då det….

PS! Kommentera gärna. Det skulle vara trevligt.

  • Kommentarer(3)//blogg.ovedanielsson.se/#post49