Oves Blogg

Oves Blogg

Länk till hemsidan:ovedanielsson.se

Länk till hemsidan: ovedanielsson.se

Gamla AVA rivs

Juli 2012Skapad av Ove Danielsson sön, juli 22, 2012 21:05:25

Södra delen av gamla stolta Askersundsverken är på väg att falla. Grävmaskinerna har rullat in på tomten, och skoparna har börjat göra sitt arbete för att ge plats för attraktiva bostäder. Många askersundare följer rivningen från Strandparken. Klart det är intressant när en del av en gammal klassisk industribyggnad faller.

Askersundsverken var förr en av Askersunds största arbetsplatser. Halva Askersunds befolkning var på ett och annat sätt berörda av verksamheten vid gamla AVA. Verkens eldningspannor fanns i var och varannan villa. Sedan en tid tillbaka är Askersunds kommun ägare till verkstadstomten, sedan familjen Franzén tyckt sig ha gjort sitt.

Redan 1904 startade ingenjör Wilhelm Lindberg från Lindesberg en mekanisk verkstad med gjuteri i Askersund. 1932 köptes gjuteriet av Lidköpings Värmeledningsindustri AB, Järpås. Det var ett mycket kapitalstarkt företag och då kom också familjen Franzén in i bilden. Fabriken byggdes om för tillverkning av värmepannor och plåtfat. Det var J-A Franzén som ansvarade för verksamheten vid gamla Askersundsverken fram till försäljningen i början på året.

Läser man gamla tidningsklipp finns det mycket om Askersundsverken. 1952 gjorde familjen Franzén en storsatsning. ”Specialindustri av nationalekonomisk natur”, löd rubrikerna. Vid AVA startade då en ny avdelning för tillverkning och återvinning av smörjetoljefat. Den tidigare plåtfatsavdelningen byggdes ut. Enligt referaten var AVA unika på området i Skandinavien. En välrustad specialindustri inom landet var mycket viktig på den tiden. Bedömare menade att kombinationen tillverkning av nya fat och reparationer av gamla fat var av stor nationalekonomisk natur.

Maskinparken importerades från USA. Transporterna av de stora maskiner vållade en del huvudbry. Det fanns bland annat en maskinpjäs uppställd i Lerbäck i väntan på bättre väglag till Askersund. Den smalspåriga järnvägen mellan Lerbäck och Askersund klarade inte av vikter av den klass som behövdes för transporter till Askersund. John Franzén räknade med att bredspår skulle byggas till Askersund. Vid bygget 1952 uppfördes en ny vagnhall som skulle rymma två av SJ:s största godsvagnar, eller fyra smalspårsvagnar. Med ett bredspår skull lossning och lastning rationaliseras. Nu blev det inget bredspår. Några år senare lades järnvägen ner. Det ledde till att Franzéns satsade på rekordstor långtradare för smörjeoljefaten

PS! Kommentera gärna. Det skulle vara trevligt

  • Kommentarer(0)//blogg.ovedanielsson.se/#post644