Oves Blogg

Oves Blogg

Länk till hemsidan:ovedanielsson.se

Länk till hemsidan: ovedanielsson.se

Askersunds hamn

Juli 2010Skapad av Ove Danielsson mån, juli 19, 2010 23:17:34

Båtparad i Askersunds hamn

En hamnbild från 40-talet med järnväg och allt.

Sigge Karlsson var hamnfogde i många år

Sommaren 1994 gick en lång hamnepok i graven. Då försvann posten hamnfogde ur Askersunds kommunens personalrullor. När Sven Carlsson sades upp hade tjänsten funnits sedan 1800-talet. Sven tog över jobbet efter pappa Sigge. Eller som alla sa, ”Hamn-Sigge”. Under många år hade också Bernhard Danielsson det viktiga jobbet som hamnfogde.

När Sven fick sluta var den officiella förklaringen arbetsbrist. Det handlade då en besparing i budgeten med 40 000 kronor. Redan då var kommunerna inne på besparingar, så det som pågår i dag är inget nytt. Minns att Sven tyckte besparingen var en bagatell mot andra kommunala utgifter.

Från mitten av 40-talet och fram till 1960 var Svens pappa, Sigge, hamnfogde i Askersund. Arbetet gick i arv inom familjen. När Sigge avled tog Sven över. Även bostaden gick i arv. Hamnfogde såg till att allt fungerade i hamnen. I jobbet ingick också att ta up hamnavgifter av båtägare som angjorde hamnen

-Jag var med farsan som grabb när timmerbåtarna kom till hamnen i Askersund. Vi bodde i Hamnkontoret (nuvarande Kinaresaturangen). Själv bodde jag 50 år i huset innan vi fick flytta hösten 1992. Kommunen sålde huset så det var bara att packa ihop, berättade Sven för mej i samband med avskedsintervjun som hamnfogde.

Sven hade ett år kvar till pensionen när tjänsten drogs in. Han var en smula bitter över det. Sven tyckte att kommunen kunde ha väntat ett år med uppsägningen. Sven finns inte i livet längre.

Sven Karlsson tog över jobbet som hamnfogde efter pappa Sigge

När Sven fick sluta sitt jobb som hamnfogde i början av 90-talet, var hamnen en lugn och stilla plats. Lastbåtarnas tid var förbi. Förr kom ett antal båtar in för att lasta och lossa varje dag. Det var en tuff arbetsplats. De tekniska hjälpredskapen hade inte gjort sitt stora intåg ännu. I dag har hamnområdet blivit den stora samlingspunkten i Askersund när det gäller nöjesliv, mat, pilsner, glass rökt fisk, våfflor, korv och mycket mera. Tror inte att varken Sigge eller Sven hade haft så mycket emot de senaste årens förvandling. Båda trivdes när det var liv och rörelse i hamnen. Och att få prata med alla gästande båtägare. Lite sorgligt är det att restaurangen med det finaste läget mor vattnet inte är öppen längre. Där gapar ett tomt hål i gatubilden. Uteserveringen där saknas. På något vis måste det väl bli en lösning där till nästa sommar. Gästande turister undrar vad som hänt. Och inte bara dom…

Hotell-Gustav fiskar i sällskap med några grabbar

Gamla kvarnbyggnaden i hamnen finns kvar och sjöbodarna är på gång.

Bilden är från 1953

Bild från 1965

Pråmbygge i hamnen

Skräckskutan fanns i Askersunds hamn under 50-talet. Ibland såg det ut så här. DEn gav verkligen skäl för namnet.

Rune Fredriksson, Sigge Karlsson och Julius Andersson. jobbade med lastning av vedskutorna.

Stapelängen fylld med massaved.

Bernhard Danielsson var hamnfogde i Askersund under många år.

Sedan några år är ångfartyget Motala Express också borta, men där har Bergstens Wettervik ersatt väl. För ett antal år sedan fanns Motala Express och ytterligare en stor passagerarbåt. Hönö var namnet till att börja med när den kom till stan. Min bror Karlherbert fick uppdrag att måla ett nytt namn, Bayard. Vid en av de första turerna med den nya båten gick det snett. Eller snarare rakt in i Klockarholmen några hundar meter från avgångsbryggan i hamnen. Väl tillbaka i hamn var det några elak ynglingar som frågade skepparen om det inte fanns några längre turer. Skepparen som inte var så van vid Askersunds hamn och dess närliggande holmar blev inte glad. Det minns jag tydligt.

Äldre askersundare minns naturligtvis också alla vedskutor som in till hamnen för att lasta och lossa. Hela Stapelängen var fylld med timmer. Och där jobbade folk och slet med de tunga stockarna. Under vinter var det issågning som gällde för många. Hotellet, fiskaffären, bryggeriet och många andra butiker behövde is. ”Gubbarna” sågade och staplade det hela i isdösar som sedan täcktes med sågspån. Men sedan kom frysskåpen och kylrummen och då var det kört för issågarna. Ännu en verksamhet försvann från hamnen.

Som vanligt har Leif ”Linus” Larsson hjälpt med bilder. Och hittar vi flera lämpliga bilder till de olika bloggarna så fyller vi på.

Adressen till min hemsida är: http://ovedanielsson.se/index.html.

PS! Bilderna som finns på bloggen och hemsidan får naturligtvis inte kopieras och användas i andra syften än vad som är tänkt. Det handlar om upphovsrätten. Bara som ett litet vänligt påpekande. Det finns exempel på där man lägger allt på cd-skivor och distribuerar ut massupplagor. Det är förbjudet.

PS! Kommentera gärna ! Det skulle var trevligt.

  • Kommentarer(9)

Fill in only if you are not real





Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.
Skapad av Johan Molin mån, januari 05, 2015 15:21:42

Anders Engdahl skrev: "Intressant foto från 1953 med en 3 mast skonare"

Hej Anders! Är det verkligen en tre-mastare?
Hitersta masten tillhör väl "skräckbåten". Sedan kommer en lyktstolpe och därefter ser jag bara två master. Så det kanske är en mera vanlig vätter- / kanalskuta trots allt?

Skapad av Tommy C lör, juli 24, 2010 17:34:53

Hej Ove !

Under mina första skolår på Kyrkskolan så minns jag all massaved som lagrades upp på Stapelängen i väntan på den kommande våren. Jag minns den lilla röda Volvo-traktorn som användes vid lastning av vedskutorna.

Tack för en mycket bra blogg!

Skapad av Anders Engdahl ons, juli 21, 2010 22:39:46

"Jag är imponerad av dina kunskaper om båtar. Något som många fler borde få nytta av. Själv känner jag mej som en verklig amatör på området, men det finns många trevliga bilder från hamnen att visa"

För att förtydliga så har "Linus" visat bildsviten där Eken lossar, annars hade det varit omöjligt att känna igen skuta och skeppare.
Får väl tigga till mig en tjuvkik på 3 mastaren också.....
//
Anders

Skapad av Ove Danielsson tis, juli 20, 2010 19:18:34

Hej och tack för at du läser. Naturlgtvis är det massaved. Du får ursäkta . Jag är inte så hemma på området.

Skapad av Roljo tis, juli 20, 2010 18:41:50

Tack Ove för en trevlig blogg om Askersunds Hamn. Kvarnen är väl den, till vilken jag var med min far med häst och vagn och lämnade säd, som vi fick vänta på medan den maldes för att taga med hem. Någon gång tidigt 30-tal. Men det är väl massaved som syns på bilden från Stapelängen?

Skapad av Ove tis, juli 20, 2010 08:40:26

Roligt att du tycker om bloggen Kerstin. Men en grej om min bror, skulle nog bli allt för familjärt och ointressant för folk. Även om han är en duktig keramiker

Skapad av Ove tis, juli 20, 2010 08:37:57

Jag är imponerad av dina kunskaper om båtar. Något som många fler borde få nytta av. Själv känner jag mej som en verklig amatör på området, men det finns många trevliga bilder från hamnen att visa

Skapad av Kerstin tis, juli 20, 2010 08:20:44

Hamnen var/är verkligen en pärla! Så många fina foton!
Du nämnde Din bror Karl-Herbert, dags att göra en blogg med honom?!
Njuter var gång av Din blogg!

Skapad av Anders Engdahl tis, juli 20, 2010 00:35:06

Intressant som vanligt. Skutan (under Hotell-Gustav) som lossar gissningsvis kalksalpeter är Eken av Kållandsö, och vid vinchen står Karl Berggren.

Intressant foto från 1953 med en 3 mast skonare, Harry Karlsson menade att det endast funnits ett fåtal av dessa som seglat på Vättern. Tyvärr är bilden för liten för att det överhuvudtaget ska gå att urskilja någon detalj som kan avslöja vilken det kan vara.

Pråmen existerar fortfarande och heter numera Andö tjänar som flytande verkstad i Malmö. Hette ursprungligen Howard och var byggd i England, ryktet säger att hon var med vid landstigningen i Normandie. Tro det den som vill....

Bayard heter numera Prins Carl Philip, den som vill förkovra sig mer om henne rekommenderar jag:
http://www.skargardsbatar.se/nyahillersjo_1901/

Där finns det mesta i passagerarbåtsväg..